برنامه های گوشی هوشمند برای بهبود هموگلوبین گلیکوزیله در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

11 اوت 2016- تکنولوژی سلامت در گوشی‌های همراه می تواند به کاهش هموگلوبینA1C  در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که کنترل مناسبی بر مقدار قند خون ندارند، کمک کند.

این تحقیق نشان داد این برنامه ی مداخله ای با استفاده از نرم افزار گوشی هوشمند توانسته است در مدت 6 ماه به کاهش 1.5درصدی هموگلوبین A1Cدر بالغین مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

محققان شرکت تکنولوژی Gather Health LLCکه یک شرکت فن آوری مستقر در هند است به آنالیز اطلاعات 90 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 در سراسر هند که کنترل ضعیفی بر بیماری خود داشتند، پرداخت. آنها سپس به صورت تصادفی از بزرگسالان در برنامه ی مداخله ای سلامت از طریق تلفن همراه و یا روش های مراقبت معمول دیابت به مدت 6 ماه، ثبت نام کردند.

نرم افزار طراحی شده توسط این شرکت، به کاربران برای مدیریت فردی خود در فاصله ی ویزیت های پزشکی کمک می کند تا بیماری خود را در بهترین وضعیت کنترل کنند.

محقق ارشد این پژوهش Nora Kleinmanگفت: در این مطالعه، مقدار هموگلوبین کاربران این نرم افزار نسبت به افراد تحت مراقبت معمول کاهش بیشتری یافته است، این ابزار می تواند روش موثری برای دستیابی به مراقبت‌های با کیفیت در بیماریهای مزمن و بهبود نتایج بیماران در سراسر هند باشد.

 محققان با اشاره به مطالعه ی قبلی که یک مطالعه ی مداخلات با ارسال پیامک به بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 درهند بود، گفتند: در این مطالعه اشاره ای به کاهش مقدار هموگلوبین A1Cدر این افراد نشده بود، نویسندگان مقاله می گویند: تاکنون هیچ مداخله ی مبتنی بر گوشی همراه در مورد بیماری دیابت در هند با این دقت انجام نشده است، با این حال به دلیل اینکه افراد جوان یا ثروتمند به طور معمول از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، نمی توان این نتایج را به کل جمعیت هند تعمیم داد. این مطالعه درمجله ی Diabetes Careمنتشر شد. شما می توانید مقدار قند خون خود را با استفاده از Diabetes PA app(http://www.diabetespa.com/)که بصورت رایگان قابل دانلود است، بهبود بخشید. این نرم افزار تنها نرم افزار مدیریت دیابت است که شما می توانید بوسیله ی آن مقدار قندخون خود را در  شرایط مختلف روحی (خلق وخو) پیگیری کنید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/smartphone-app-could-improve-hba1c-levels-in-type-2-diabetes-96376996.html